Novinky

Co podchytit při zaškolení nováčků - HR forum se ptá lektorky Ottima

31.08.2020

 

Petra Bendová

Odborný měsíčník HR forum požádal naši lektorku Petru Bendovou o doporučení, čemu věnovat pozornost při zaškolování nováčků ve firmách. Článek najdete v čísle 5-6/2020, přinášíme vám jeho přepis.

 

Co pomáhá, aby se nováček cítil ve firmě dobře a zaškolení probíhalo co nejlépe?

Nováček potřebuje co nejčastěji komunikovat se svým nadřízeným. Ideální je, pokud má mentora. Tím by měl být člověk, který k tomu má předpoklady. Být odborníkem v určité oblasti a umět naučit tuto dovednost někoho jiného, jsou dvě rozdílné schopnosti. Mentor musí mít nejen potřebné znalosti a dovednosti, ale i dostatek empatie a trpělivosti.

 

S jakými problémovými situacemi se během zaškolování setkáváte?

Někdy se stává, že například pracovníci s technickým zaměřením vnímají jako důležitější, a možná i příjemnější, práci na projektu než zaškolování nováčků. Při zaškolení se může stát, že si zkušenější kolega bude dokazovat svou nadřazenost tím, že bude používat nesrozumitelný firemní slang. Jindy se stane, že školitel se o své zkušenosti nebude chtít podělit, záměrně zamlčuje své know-how. Někdy se nováčkům dávají nepopulární úkoly, které nikdo nechce dělat. Nováček by měl poznat všechny aspekty nové práce, ale musí cítit, že se rozvíjí, učí něco nového. Pokud bude ještě po půl roce vykonávat stále stejnou rutinní činnost, jeho vnitřní motivace zmizí.

 

Jaké jsou následky neúspěšného zaškolení?

Různé. Nováček si třeba řekne, že tohle nemá zapotřebí, a odejde. Znamená to, že bude nadále na pracovní pozici někdo chybět a také nové finanční náklady na nový nábor a výběr a zaškolení. Naopak někdy špatně zaškolený zaměstnanec sice zůstane, ale jeho motivace je na bodu mrazu a svou „blbou náladou“ může nakazit celé oddělení.

 

Co tedy personalistům a vedení firem doporučujete?

Osvědčují se adaptační/zaškolovací plány, jasné rozdělení úkolů/odpovědnosti, proškolení lidí, kteří se na zaškolování podílejí, odměny za zaškolení. Velký efekt mají osobní setkání nováčků s nadřízeným a s personalistou. Zásadní je naučit lidi, jak nováčky zaškolovat. S Ottimou připravujeme ucelené programy rozvoje Lektorských dovedností pro interní lektory a mentory nebo praktická školení Jak zaškolovat například právě pro technické specialisty. Téma Zaškolování stále častěji také zařazujeme do manažerského vzdělávání jako jedno ze zásadních témat. Věřím tomu, že když si každý z nás vzpomene na začátky ve své práci, pochopí, že kvalitní zaškolení pomáhá.

Stáhněte si